Vroeger werd fotografie niet als volwaardige kunst gezien. Niet omdat het niet mooi was, maar omdat men het meer zag als een technisch procedé. Toch kunnen mooie foto’s net zo’n indruk maken als het werk van Van Gogh of een ander beroemde schilder. Inmiddels hoeven fotografen zich niet meer zo te bewijzen, ook hun werk wordt nu als kunst gezien.
Meer dan alleen een technisch proces
Dat was aan het eind van de 19e eeuw nog anders. Fotografen moesten bewijzen dat hun foto meer was dan alleen een technisch proces. Mensen zeiden dat foto’s maken veel eenvoudiger was dan schilderen en dat een foto maken simpelweg ‘iets vastleggen’ was. Gelukkig konden fotografen zoals Man Ray, Henri Cartier-Bresson, Atget en Stieglitz met hun werk bewijzen dat fotograferen wel een echte kunstvorm is. Bij de komst van de digitale fotografie leek de discussie weer even op te laaien, maar gelukkig viel dit uiteindelijk mee.
Prachtige afbeeldingen
Gelukkig denk het publiek er ook vaak anders over. Er zijn genoeg mensen die net zoveel voldoening halen uit een mooie poster aan de muur als aan een schilderij. Sterker nog, er zijn talloze mensen die juist de voorkeur geven aan dit soort woonaccessoires. Dat is ook niet zo gek, want als je bijvoorbeeld kijkt bij Desenio Posters zitten er genoeg prachtige exemplaren tussen. Je kunt hier zelfs afbeeldingen van beroemde schilders vinden, zoals Monet of Paul Klee, maar er zijn ook talloze posters in allerlei andere genres. En de prijs is vaak een stuk aantrekkelijker ten opzichte van een schilderij.
Artistieke effecten
Dat fotografie wel echt als kunst kan worden bestempeld zie je aan de manier waarop een fotograaf het beeld met een camera vast legt. Ook hier speelt de visie en de blik van de fotograaf een grote rol, net zoals bij de kunstschilder. Iemand zonder talent zal nooit zulke mooie foto’s maken. Het is net zoals bij een kok; je kunt wel een pan hebben, maar dat betekent nog niet dat je lekker kunt koken. Natuurlijk heeft de digitale fotografie het wel eenvoudiger gemaakt om mooie foto’s te maken. Zeker wanneer je bijvoorbeeld denkt aan de belichting. Aan de andere kant is er ook meer ruimte gekomen voor verdieping en artistieke mogelijkheden.
Speciale exemplaren
Waar je ook aan kunt zien dat fotografie wel degelijk kunst kan zijn is de waarde die sommige afbeeldingen hebben. Als je bijvoorbeeld ziet dat de foto ‘Rhein II” van de fotograaf Andreas Gursky bij een veiling 4,3 miljoen dollar opbracht, dan hebben we het niet over zomaar een foto. Gelukkig zijn de posters bij Desenio niet zo kostbaar, terwijl er toch hele speciale exemplaren tussen zitten. Daarbij is kunst iets heel persoonlijks, een object wat voor de één weinig waarde heeft, kan voor een ander uiterst waardevol zijn.